ČT
Janáček Brno 2024 | Duchovní koncert
Čtvrtek 7. listopadu 2024, 19:30
Bazilika Nanebevzetí Panny Marie, Brno
Festival Janáček Brno 2024
Pavel HAAS: Žalm 29 pro varhany, baryton, ženský sbor a malý orchestr op. 12 (HW II/2)
Kryštof HARANT z Polžic a Bezdružic: Qui confidunt in Domino
Jacobus HANDL-GALLUS: Pater noster
Leoš JANÁČEK: Constitues (JW II/12), Veni Sancte Spiritus (JW II/13), Exaudi Deus II (JW II/4), Exurge Domine Graduale in festo purificationis BVM „Suscepimus“
Bohuslav MARTINŮ: Polní mše pro baryton, mužský sbor, dechové a bicí nástroje, harmonium (nebo varhany) a klavír na slova Jiřího Muchy, H 279
Ensemble Opera Diversa
Tomáš Krejčí (dirigent)
Sbor Gaudeamus Brno
Daša Karasová (sbormistr)
Tadeáš Hoza (baryton)
Na koncertě ve starobylé bazilice Nanebevzetí Panny Marie na Starém Brně zazní vedle drobných duchovních skladeb pozdně renesančního skladatele působícího v Olomouci, Kroměříži, Brně a Praze Jacoba Handla-Galla (1550–1591), jen o málo mladšího českého šlechtice Kryštofa Haranta z Polžic a Bezdružic (1564–1621) a Leoše Janáčka (1854–1928), který v bazilice zastával funkci ředitele kůru, také dvě rozsáhlá díla skladatelů 20. století; Pavla Haase (1899–1944) a Bohuslava Martinů (1890–1959).
Žalm 29 pro varhany, baryton, ženský sbor a malý orchestr Pavla Haase vznikl v letech 1931–32. Skladatel se inspiroval prázdninovou cestou do Německa v roce 1931, kde mimo jiné navštívil Beethovenův rodný dům v Bonnu a katedrálu v Kolíně nad Rýnem, jak o tom v zaslané pohlednici informoval Zdenku Janáčkovou. Právě tento duchovní zážitek vedl Haase ke kompozici Žalmu 29. Skici k tomuto dílu se zvukovým odkazem na zvony kolínské katedrály pocházejí již ze samotné cesty. Skladbu dokončil o rok později na text Žalmu ve znění českého překladu z Bible kralické ze 16. století. Skladbu koncipoval pro varhany, baryton, ženský sbor a malý orchestr a premiéra díla zazněla v Brně v roce 1933 pod taktovkou Haasova spolužáka Břetislava Bakaly.
Jen o sedm let později, krátce po vypuknutí druhé světové války, spatřila světlo světa Polní mše Bohuslava Martinů. Skladatel ji vytvořil velmi spontánně v listopadu a prosinci 1939 v Paříži, s úzkostnou vzpomínkou na porobenou vlast. Svůj protiválečný hudební protest napsal na slova spisovatele Jiřího Muchy. Partituru koncipoval pro barytonové sólo, mužský sbor, dechovou hudbu, divizi bicích nástrojů, harmonium a klavír. Nesmírně působivé dílo mělo premiéru až po válce v roce 1946 v Praze pod taktovkou Rafaela Kubelíka.
Více informací zde: https://janacek-brno.cz/7-11-2024-sbor-gaudeamus-brno/