AKTUALITY

14
ČERVEN 2019


Tři fragmenty z Juliette v Brně poprvé ve scénickém provedení

Dva měsíce po švédské premiéře projektu spojujícím Tři fragmenty z Juliette Bohuslava Martinů a Lidský hlas Francise Poulenca, se inscenace, připravená jedním z předních českých režisérů Davidem Radokem, přesouvá do České republiky. Spojení dvou oper, které vzniklo v koprodukci se švédskou operou v Göteborgu, uvede v pátek 14. června Národní divadlo Brno. Tři fragmenty z Juliette budou v České republice uvedeny vůbec poprvé ve scénickém provedení. V hlavní roli se představí sólistka Jana Šrejma Kačírková, která ztvární jak postavu Juliette, tak Ženu v Lidském hlasu. Inscenaci hudebně nastudoval šéfdirigent Janáčkovy opery NdB Marko Ivanović. 

Foto: Marek Olbrzymek

“Pro mě je zajímavé to, že se spojí dva příběhy, které na povrchu spolu nesouvisí, ale kde se dá najít nějaký společný jmenovatel a vytvořit z dvou příběhů jeden příběh, tak že to je jedna historka.  Protože Julietta je vyloženě jedna z mála čistě surrealistických oper, zatímco Poulencův Hlas se většinou škatulkuje a kategorizuje do realismu, což si nemyslím, že je úplně pravda. Já si myslím, že Poulencův Hlas je surreálný, možná ještě více než Martinů. Ten společný jmenovatel pro Juliettu a pro Poulencův Lidský hlas jsou dvě věci. Je to iluze a je to čas. Ta iluze je v tom, že my si vytváříme iluzi o lidech, které potkáváme, o lidech, do kterých se zamilujeme, o lidech, se kterými žijeme, ale my máme i vlastní iluzi o sobě samých,” říká režisér David Radok. Tentokrát je David Radok i autorem scénografie a jeho výtvarný koncept je spjat s dílem dánského malíře Vilhelma Hammershøie (1864–1916), jehož obrazy pohrávající si se světlem a stínem v tlumených odstínech tmavých barev jsou naplněny tušením napjaté atmosféry a tajemství. 

Surrealistická opera Bohuslava Martinů Juliette a Lidský hlas Francise Poulenca k výpravě do spletitého světa na pomezí snu a reality přímo vybízí. V případě díla Bohuslava Martinů se nejedná o celou operu, tak jak ji známe, ale o výběr, který skladatel připravil v roce 1939 k uvedení ve francouzském rozhlase. Volba scény v lese, scény vzpomínek a finále v kanceláři snů ještě pocit neskutečného a snového světa Michel a Juliette umocňují. K uvedení v rozhlase vzhledem k vypuknutí 2. světové války nikdy nedošlo a Tři fragmenty z Juliette poprvé zazněly jen na koncertním provedení s Českou filharmonií v roce 2008. 

Více o inscenaci najdete zde.