SO
Slzy nože v Brně!
Divadlo na Orlí, hudebně-dramatická laboratoř brněnské JAMU uvádí jazzovou operu Bohuslava Martinů Slzy nože, H 169, tento týden hned čtyříkrát. Kromě jednoaktovky z roku 1928, která však měla premiéru až v roce 1969 v Brně, se můžete těšit na světovou premiéru Zhasnutí skladatele Jiřího Najvara, který osobně vystoupí i jako dirigent.
Ředitel Institutu Bohuslava Martinů Aleš Březina o opeře napsal: Toto dílo odráží atmosféru „roaring twenties“ v Paříži, tehdy jednom z hlavních světových center zábavy. Martinů, který v té době bydlel v rue Delambre přímo na Montparnassu, se v něm vyřádil instrumentačně i harmonicky. Ostatně obdobnou míru experimentální svobody si dopřál i Georges Ribemont-Dessaignes, autor divadelní hry „Larmes de couteau“ (1926), podle níž si Martinů upravil své libreto. Je podivuhodné, že pouhé čtyři roky po příchodu do Paříže získal Martinů ke spolupráci jednoho z nejvýznamnějších pařížských dadaistů, vydavatele legendární surrealistické revue „Bifur". Ribemont-Dessaignes, sám původně hudebník, vyjádřil v souvislosti s další společnou operou Tři přání své vysoké mínění o Martinů slovy: „..Martinů byl plný nápadů ohledně libreta a musím doznat, že v protikladu k tomu, co se všeobecně stává u hudebníků, dosti strnulých, pokud jde o dramatickou akci a svobodu ducha. Martinů mi dodával nejživější myšlenky pro naši hru Tři přáni aneb Vrtkavost života [...] Jestliže mě někdo mohl přimět k tomu, abych podepsal alianční smlouvu s hudebníky, byl to právě on. Hudba má takovou moc, že je třeba zaváhat, než v ní riskujeme malíček. Osobně považuji Martinů za jednoho z největších hudebníků přítomnosti. Je to tvůrce, který provádí kouzla s novými světy, donutí je, aby vstoupily do vaší mysli ušima.“
Představení bylo poprvé uvedeno během tohoto víkendu (21., a 22. 3.) a hrát se bude ještě čtyřikrát, a to v úterý 24., ve středu 25., ve čtvrtek 26. a v sobotu 28. března, vždy od 19 hodin.