ČT
NOVÁ MARTINŮ REVUE: Interview s Tomášem Jamníkem
Ve dnech 25. - 26. 11. 2016 proběhne v Lichtenštejnském paláci v Praze Soutěž Nadace Bohuslava Martinů tradičně jako předvoj festivalu Dny Bohuslava Martinů. Její 21. ročník letos kandidátům poprvé v její historii nabídne možnost zvítězit ve hře na cembalo a dechové nástroje v oborech flétna, klarinet a trubka. Doposud se soutěžilo v kategoriích smyčcových nástrojů a klavíru.
Interpretační soutěže mezi hudebníky vyvolávají spoustu otázek. Jakým způsobem skladbu uchopit a prezentovat publiku či porotě a zaujmout? Jak na soutěži zahrát a uspět? Existují vůbec nějaká objektivní soutěžní kritéria v hodnocení uměleckého výkonu? Nejen nad těmito otázkami se v rozhovoru pro nové číslo Martinů Revue (2/2016) zamýšlí renomovaný český violoncellista, laureát Pražského jara a známý interpret díla Bohuslava Martinů Tomáš Jamník: „Moje přirozenost mi nedovolí vzít jen tak nějakou skladbu a prostě ji zahrát. Musím znát kontext, v jakém byla napsána, pro koho, za jakým účelem, protože největší síla klasické hudby spočívá v tom, co se skrývá za ní. Užívám si ten moment, kdy si lidi uvědomí, že slyší něco, co na světě zní již po staletí.“
Tomáš vzpomene též na začátky své i Dvořákova tria a na úspěchy nejen v Soutěži Nadace Bohuslava Martinů, prezentuje svůj hudební projekt Vážný zájem, který se v současnosti rozšířil z domácností do kaváren, a svou spolupráci s hudebním nakladatelstvím a skladateli.
Článek najdete v novém čísle Martinů Revue, které si můžete zakoupit ZDE.